Ga naar hoofdinhoud

Zelfreflectie binnen de kinderopvang

Afbeelding

Beschrijving

Beschrijving
Pedagogische kwaliteit verhogen, besparen op overheaduren en verminderen van de werkdruk bij groepsleiding.
Van regeringswege is druk gezet op de aanwezigheid van een actueel pedagogisch werkplan op de kinderopvanglocaties.
In het Convenant Kwaliteit Kinderopvang (2e helft 2004) zijn voorwaarden geformuleerd waaraan zo’n werkplan dient te voldoen.
In dit boek wordt het instrument aangereikt zo’n werkplan op te stellen.

De plannen in dit boek zijn alle universele werkplannen waaruit tekst kan worden gebruikt voor een eigen werkplan per kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en gastouderbureau.
Zo hoeft het wiel dus niet steeds opnieuw te worden uitgevonden.

Een pedagogisch werkplan maken vraagt nogal wat redactionele vaardigheden van de groepsleiding.
Leidsters zijn over het algemeen doeners en vaak geen schrijvers.
Een goed omschreven pedagogisch beleidstuk is er in de meeste gevallen wel… voor een pedagogisch werkplan is veel meer input van de groepsleiding nodig; het gaat over concreet handelen op de werkvloer.
De bedoeling van een pedagogisch werkplan is de groepsleiding bewust maken/houden van hun pedagogisch handelen.
Het kan goed gebruikt worden als instrument voor zelfreflectie op pedagogische kwaliteit.

In dit boek komen aan de orde:

  • Pedagogisch werkplan KDV
  • Pedagogisch werkplan BSO
  • BSO binnen het schoolgebouw
  • Pedagogisch werkplan GOB
  • Workshops voor ouders/gastouders

Kopen bij


Dit artikel is op dit moment niet beschikbaar.


Specificaties

ISBN/EAN9789073460591
TypeBoek

Publicatie

AuteurEdith van Poppelen

Educatie

SectorenVAVO, MBO, HBO